Pemeriksaan Kandungan kali ke Dua

Monday, July 5, 2010
5hb July 2010 ,Pagi2 kami dah gi klinik lg, check kandungan yang nak masuk 4 bulan.. Tiap2 bulan kena check.. Hari isnin org tak ramai tak payah nak beratur mcm sebelum nie. Mula2 check gigi ,Doktor kata gigi semua ok just jgn kuat sgt gosok gigi tu ,time hamil ni gigi kena jaga kalau sakit ade effect kat baby nanti,


Pastu check darah ngan urine.. ok jer semua cuma darah dah makin kurang kepekatan aritu 11.5 skang da jd 11.0 plak Doktor nasihatkan lagi makan makanan tinggi Zat Besi nak tambah darah tu kalau kurang 9.0 bole dapat anemia..


                                                        Makanan Tinggi Zat Besi:                                         

  1. Hati
  2. Tempe
  3. Bayam
  4. Kacang Hijau
  5. Kacang Merah
  6. Tauhu
  7. Ikan
  8. Telur
  9. Daging
  10. Susu









  • Zat besi juga unsur penting dalam mempertahankan daya tahan tubuh, agar kita tidak mudah diserang penyakit. Menurut penelitian, orang dengan kadar Hb kurang dari 10 g/dl memiliki kadar sel darah putih (untuk melawan bakteria) yang rendah pula


  • Zat besi yang terdapat dalam semua sel tubuh ini berperanan penting dalam berbagai reaksi biokimia, di antaranya menghasilkan sel darah merah. Sel itu sangat diperlukan untuk mengangkut oksigen ke seluruh  tubuh. Sedangkan oksigen penting dalam proses pembentukan energi agar produktivitas kerja meningkat dan tubuh tidak cepat lelah.







Gejala awal anemia



  • Kekurangan zat besi berupa badan lemah, lelah, kurang energi, kurang nafsu makan, daya konsentrasi menurun, sakit kepala, mudah terinfeksi penyakit, stamina tubuh menurun, dan pandangan berkunang-kunang – terutama bila bangkit dari duduk. Selain itu, wajah, selaput lendir kelopak mata, bibir, dan kuku penderita nampak pucat.
  •  Kalau anemia sangat berat, dapat berakibat penderita sesak nafas, kemungkinan lemah jantung





Jadi mulai sekarang kami kena ambil berat. banyak makan makanan yang banyak zak besi untuk Baby Kami...


5 comments

12:30 AM, July 06, 2010

selalu-selalu update pasal kandungan akak nie.. :)

2:31 PM, July 06, 2010

ok..thanks

2:16 AM, July 07, 2010

Semoga semuanya selamatlah eh..
Tahniah..

5:57 PM, July 07, 2010

tima kaseh doakan kami

Post a Comment

 
LiFe KaMi. Powered by Blogger.

Best FrienDs KaMi

SponSor By

BioData KaMi

My photo
KisaH Kehidupan KaMi satU Family YanG happY gOod LucKy.. Syukur Alhamdulillah dengan Nikmat pemberian Tuhan yang Maha Esa..

© 2011 LiFe KaMi Design by LiFe KaMi
Hak Milik LiFe KaMiHappyForever