Bahaya Plastik Terhadap Makanan & Minuman

Saturday, September 25, 2010
Salam Semua. Hidup kita sekarang ini boleh dikatakan setiap hari kita mengunakan barangan yang diperbuat daripada plastik. Barang-barang penggunaan seperti peralatan rumah, alat tulis dan barang perhiasan memang bagus digunakan kerana ia ringan dan murah. Tetapi bagaimana barangan plastik yang melibatkan makanan dan minuman.Apa yang membahayakan kita adalah kesan penggunaan plastik itu terhadap kesihatan kita.
Mari kita kaji serba sedikit apa kod kandungan yang terdapat di dalam plastik.


1. PETE (polyethylene terephthalate)
Keadaannya yang jernih dan boleh dilihat isi kandungannya ,selalunya digunakan untuk botol plastik seperti botol air mineral atau botol air gas. Bahan ini hanya boleh digunakan sekali sahaja,kadang-kadang di rumah, kita akan menggunakan semula botol tersebut dengan menambahkan air suam kedalamnya,ini boleh memberi kesan jangka panjang seperti kanser.

2. HDPE (high density polyethylene)
selalunya digunakan pada botol susu yang berwarna putih susu. Apabila kita hendak beli botol susu digalakkan lihat dahulu kualiti dan jenis botol susu itu, kalau boleh yang disahkan keselamatan penggunaannya.

3. V atau PVC (polyvinyl chloride)
digunakan pada plastik pembungkus dan botol-botol ,ia akan menyerap pada makanan jika dipanaskan. PVC berpotensi mengakibatkan kesan bahaya pada ginjal dan hati.

4. LDPE (low density polyethylene)
biasanya digunakan untuk tempat makanan dan botol-botol yang lembek. Barang dengan kod 4 tidak dapat di hancurkan tetapi baik untuk tempat menyimpan makanan.

5. PP (polypropylene)
adalah pilihan terbaik untuk bahan plastik terutama untuk meletak atau menyimpan bahan makanan dan minuman .biasanya boleh didapati pada botol transparen yang tidak jernih .Kita digalakkan mencari simbol seperti ini apabila membeli barangan buatan plastik.

6. PS (polystyrene)
Kebanyakkannya digunakan sebagai bahan membungkus makanan, Bahan Polystyrene boleh memresapkan styrine ke dalam makanan. Bahan Styrine berbahaya untuk otak dan sistem saraf. Pengunaan polystrene di dalam Negara kita terlalu banyak, jikalau kita ke restoran makanan ,kebanyakkan makanan akan dibungkus didalam bekas polystrene, jadi sukar untuk kita membendungnya, kalau tidak kita masak sendiri saja dirumah atau bawa bekas makanan ke sana..hehe

7. Other (biasanya polycarbonate)
Polycarbonate  boleh mengeluarkan bahan utamanya iaitu Bisphenol-A ke dalam makanan dan minuman yang berpotensi merosak sistem hormon. Kita digalakan menghindari bahan plastik Polycarbonate.

Jadi Nasihat dari kami sebelum membeli barang-barangan diperbuat daripada plastik untuk digunakan pada makanan atau minuman,terlebih dahulu kita periksa kandungan kod plastik tersebut, kalau nak lebih baik hindari dari mengunakan barang-barang plastik terhadap makanan dan minuman kita supaya kesihatan kita sekeluarga lebih terjamin.

 
LiFe KaMi. Powered by Blogger.

Best FrienDs KaMi

SponSor By

BioData KaMi

My photo
KisaH Kehidupan KaMi satU Family YanG happY gOod LucKy.. Syukur Alhamdulillah dengan Nikmat pemberian Tuhan yang Maha Esa..

© 2011 LiFe KaMi Design by LiFe KaMi
Hak Milik LiFe KaMiHappyForever