Tips Menurunkan Berat Badan

Sunday, September 12, 2010

Salam Syawal.. Macam mana dengan raya semua, seronok ker, ini baru mula raya, open house banyak lagi nak kena pergi, sampai hujung bulan Syawal berat badan pun berkilo-kilo naik..Baju raya yang ditempah pun dah tak muat pakai ape..hehe..jadi Kami ingin berkongsi sedikit Tips Mengurangkan Berat Badan:


Penjagaan Pemakanan
Dengan mengamalkan meminum teh hijau kita dapat membakar lebih dari 70 kalori dalam badan. Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak kerana makanan yg berlemak mudah diserap oleh badan kita dan tahap pembakaran kalorinya adalah sangat rendah,Makanan berunsurkan minyak dan bergoreng juga mesti dielakkan yang menyebabkan penambahan kadar kandungan kolestrol dalam badan kita. Dimusim Raya ini Makanan seperti  Lemang ,Ketupat, Rendang hendaklah dikurangkan jangan terlalu mengikut nafsu makan yang boleh memudaratkan kesihatan kita.
p/s: (Nak cepat lagi kurus kurangkan makan Nasi selama setahun dan kita akan dapat tengok hasilnya)


Minum Air 
Dengan meminum air segar sebanyak-banyaknya merupakan salah satu cara kita untuk mengurangkan nafsu makan. Selain membuat perut kita terasa penuh, kita akan kurang merasa lapar. Kita digalakkan minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari supaya badan kita segar dan sentiasa bertenaga. Jangan minum minuman bergas maklum ler musim perayaan ni kita dihidangkan juga dengan air-air bergas,kandungan kalori air gas ini adalah sebanyak 360 kj  yang boleh memudaratkan kesihatan.


Adab Waktu Makan
Digalakkan kita makan dalam kuantiti yang sedikit dalam sesuatu masa jangan sampai penuh satu pinggan, lebih elok kita mengikut Sunnah Rasulullah SAW berhenti sebelum kenyang.. dalam beberapa jam lagi apabila kita terasa lapar lagi kita bole makan sedikit lagi..Makanlah dengan cara perlahan-lahan, mengunyah makanan dahulu sehingga habis barulah sambung makan semula, Jangan mengamalkan sambil makan sambil minum air kerana perut akan cepat kembung, menyudahkan makanan kita dahulu kemudian tunggu beberapa minit barulah kita minum air.


Senaman
Senaman adalah perkara yang penting kita lakukan untuk mengurangkan berat badan seperti yang kita semua tahu sebelum ini, Cuma masalahnya orang kita tidak rajin bersenam seperti Orang diluar negara seperti Jepun , Eropah yang mengamalkan aktiviti senaman sebagai cara hidup mereka. Apabila kita kerap bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari ,kandungan kalori didalam badan kita akan menurun dengan kadar yang cepat.

4 perkara diatas adalah Tips ringkas daripada kami, diharap kita dapat mengamalkannya bersama.. kalau ade yang hendak ditambah lagi bolehlah nyatakan di ruang komen untuk dikongsi bersama..




 
LiFe KaMi. Powered by Blogger.

Best FrienDs KaMi

SponSor By

BioData KaMi

My photo
KisaH Kehidupan KaMi satU Family YanG happY gOod LucKy.. Syukur Alhamdulillah dengan Nikmat pemberian Tuhan yang Maha Esa..

© 2011 LiFe KaMi Design by LiFe KaMi
Hak Milik LiFe KaMiHappyForever